Странице

недеља, 25. новембар 2012.

Ačak pita

Pre nekoliko dana se kod Marine u komentarima ispod recepta, za super rolat od spanaća, povela mala priča o Patinom kuvaru. Kuvar je poslužio kao osnova za onaj Veliki narodni kuvar koji valjda svaka kuća ima. Moja nana ima izdanje iz šezdesetih, mama iz osamedesetih a ja imam kolekciju fotografija maminog kuvara, tj. njegovih stranica koje sam nasumično fotografisala. Da se nađe ...

Te fotografije već prilično dugo stoje u jednom folderu; svesna sam da su tu ali se ne sećam da sam ih nešto pregledavala sem prvog puta kada su prebačene sa fotoaparata na računar. Podstaknuta gorepomenutim razgovorom, rešim se da ja to malo bolje pogledam. I nađem sjajnu pitu, kao izmišljenu za ovomesečni krug Ajme koliko nas je čija je ovomesečna domaćica Nataša sa bloga Shacky´s kitchen a tema je kiselo mleko.

Pita ima egzotično ime - Ačak pita, što u prevodu znači ´otvorena pita´. A pravi se od kora sa takođe zanimljivim imenom - Katmer, što bi u prevodu bilo ´Karanfil´. Punjena je filom od kiselog mleka i jaja i nije potpuno preklopljena, a kore za nju se sklapaju na poseban način, tako da dobijate i uputstvo u slikama, da vam olakšam ako poželite da je isprobate.


Potrebno je:
  • 500g brašna tip400
  • 1 kašičica soli
  • 300ml mlake vode
  • oko 200g margarina (putera ili masti)
  • po želji susam za posipanje
Fil:
  • 1 glavica crnog luka
  • 4 jaja
  • 2 Imlek kiseog mleka 6% mm
  • malo soli i bibera
  • malo seckanog peršuna (originalno mirođija)


Priprema:

Možete testo pripremiti u vanglici a ja sam se rešila da vežbam pripremu direktno na stolu. Imala sam par zanimljivih pokušaja koji su rezultovali razlivanjem tečnosti po stolu, po meni, po podu :))) Ali sreća prati hrabe, pa evo nas opet ... polako i pažljivo i uspešno!

Na stolu prosejati brašno, dodati mu so, pa pomešati. Napraviti udubljenje u gomilici brašna pa u njega uliti mlaku vodu. Možete odmah prstima ili kao ja prvo varjačom. Po malo skupljati brašno ka sredini da se zamuti smesa, dodavati ravnomerno sa svih strana pa kad se maltene formira kugla i nestane tečnosti, preći na ručno mešanje. Opet postepeno dodavati brašno jer testo mora biti srednje mekoće. Meni je ostalo viška vrlo malo brašna, 5g po slobodnoj proceni. Testo mesiti nekih 5 minuta, prekriti folijom pa ostaviti da stoji 10-15 minuta.





Nakon što se testo odmorilo, razvući ga na pobrašnjenoj podlozi u krug, na pola prsta debljine. Oštrim nožem zaseći koru zrakasto ali ne do centra, nego do do jednog zamišljenog kruga u centru. Ne morate da zamišljate, možete prvo nožem da po centru kore označite ovlaš taj krug. Pošto sam pravila pola mere (a dajem recept za celu) isekla sam na 8 delova. Kada je razvučena kora veća onda može da se iseče i na više komada. Zbog ovog sečenja kora je dobila ime. Podseća na karanfil kada ima puno delova. 
U međuvremenu na tihoj vatri otopiti margarin pa premazati detaljno celu koru. Zatim uzeti rukama jednu ´laticu´ pa je razvući preko centra i to lepo da se rastanji i da popuni krug. Premazati preko margarinom. Uzeti sledeću, hvatati testo za deo bliže neisečenom krugu, pa razvući potpuno preko prvog dela. Namazati margarinom i ići sve tako u krug do poslednjeg isečenog dela testa koje se ne premazuje. Okrenuti na drugu stranu a ispod posuti brašnom, sada premazati odozgo, pa opet prekriti folijom i ostaviti da malo odmori. 

Dok testo odmara spremamo fil. Na malo masnoće prpržiti luk koji je prethodno iseckan na tanka rebarca i prohladiti ga. Umutiti jaja žicom ili viljuškom pa dodati kiselo mleko, luk, soli po potrebi i malo bibera i na kraju sitno seckani peršun ili mirođiju.








Testo nakon odmaranja razvući, najbolje rukama, na takvu veličinu da desetak cm prelazi ivice tepsije u kojoj se peče. Za ovu količinu testa koristite tepsiju 26-28cm prečnika. Podvući nadlanice ispod testa, pa malo razvući, a zatim naokolo povlačiti prstima testo do željene veličine. Testo se jako lepo razvlači. Meni je trebala mala tepsija, nemam je, pa sam iskoristila četvrtastu koja je nešto dublja i zbog toga nepraktična za ovakvu koru ali snašla sam se.
Tepsiju prvo premazati ostatkom margarina, pa prebaciti koru tako što se ispod nje podvuku obe podlatkice. Ide zaista lako. Malo rasporediti testo da potpuno prione uz dno i sve ivice, pa uliti fil. Sada one krajeve testa koji vise prebaciti preko fila ali tako da se lepo naboraju u krug i da po sredini ostane deo fila nepreklopljen, da pita bude ačak. :) Preklopljene delove kore premazati margarinom, ostalo nam je još od premazivanja tepsije. Po želji posuti susamom pa peći oko pola sata na 200°C. Pita je gotova kada lepo porumeni odozgo i odvoji se od tepsije sa stranica.





Kada je pita pečena, poprskamo je sa malo hladne vode i prekrijemo kuhinjskom krpom, pa ostavimo da se malo ohladi. Najbolje je da se hladi na rešetki da se ne upari odozdo, a ako nemate rešetku iskoristite dve urolane krpe na koje ćete staviti tepsiju tako da samo nalaže na njih na dva mesta.
Iseći pitu na trouglove i onda uživati u fenomenalnoj krckavoj kori i preukusnom filu.


Ukus i struktura kora su takvi da neverovatno podsećaju na burek. Fil se može prilagođavati po ukusu a kore iskoristiti za razne druge pite, a mislim da bi se od jedne ovakve jufke, razvučene na veličinu tepsije dobio jedan sjajan instant prazan burek. Padaju meni tu još razne varijante na pamet. Nekoliko kora koje idu jedna preko druge a između fil. Jedna kora sa filom ali potpuno prekopljena. Možda savijača, a možda i pogača ako se koristi testo sa kvascem a ispreklapa se na ovaj fazon.

Jedino što mi je na kraju svega krivo, to što Deki nije hteo ni da proba jer ´viri nešto zeleno´ pa ako ni vi niste ljubitelji zelenog i travki, slobodno ih izostavite iz fila. Mojim komšijama nije ni malo smetalo. Podelili smo oduševljenje izgledom, krckavošću i ukusom ove sjajne pite čudnog imena.

Prijatno!

15 коментара:

  1. Pravila sam Laninu i Natašinu katmer pitu i divne su. To mu dođe lisnato testo naših baka.

    ps kisela pavlaka ti piše u sastojcima, mislim da je greška da treba kiselo mleko kako piše i u tekstu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni je promakla ta Lanina pita. Vidim da je objavila samo na kulinarici. Za katmer kore znam samo sto ih nisam do sada pravila. Bas sam se odusevila njima.

      Sinoc sam par puta proverila sastojke a opet nisam uocila gresku. Hvala sto si primetila.

      Избриши
    2. Ja čitam par puta svoje i uvek previdim greške, tak kad se vratim na post nakon nekoliko meseci vidim koliko grešaka ima.

      Избриши
  2. Evo je ta pronadjena pita...!! I ja sam odmah pomislila da je to improvizacija lisnatog testa...vidi se i na fotografiji kako se lista...bozanstveno izgleda i sigurna sam da je strasno ukusna!
    jel' Deki tvoj sin ili tvoj muz?
    Ako se buni za mirodjiju to razumem...od kada znam za sebe sa njom sam u ratu...sa njom i sa kimom! Moja mama se na to nikada preterano obazirala i stalno mi je podmetala mirodjiju u grasku...to mi je stres iz detinjstva !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je ta pita. :) Samo sto ovako radjena ne podseca uopste na lisnato testo. Mozda kada se latice ne bi razvlacile da bude tanje, kao sto Lana radi, nego samo da se preklope ... e onda je to vec fazon lisnatog i ne sumnjam da je i tako fantasticna.
      Deki je muz, nemamo dece ali on tako po nekad izvodi besne gliste. :)))
      U piti je persun jer ni ja ne podnosim mirodjiju, dok kim volim. Deki recimo regularno jede tartar u kome je dodata mirodjija ali samo u njemu. Moze pita i bez zelenog. :))

      Избриши
    2. Naravno da nema veze sa lisnatim testom...ona se onako malo "lista" jer je preklapljena...mislila sam na to kako su ranije domacice zelele da postignu slican rezultat na jednostavniji nacin...
      Muskarci...!! Svi sa Marsa dolaze, cak i najbolji primerci !

      Избриши
    3. Da, da, razumemo se. :) Nego ne znam kako da objasnim razliku. Ona je izlistana ali vise u fazonu kako se burek lista nego lisnato testo.
      Mene recimo vise salcici podsecaju na ono sto mislimo pod lisnatim tesotom, ovo je vise pitasto :))) Sad ispada da insistiram na tim razlikama. :( Volela bih da isprobas pitu ili kore. Da razvlacis latice umesto da ih samo preklopis i onda ces najbolje videti na sta sam mislila.
      :*

      Избриши
  3. Odlično izgleda, prvi puta čujem za katmer kore ali baš zanimljivo izgleda.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Petra. Isprobaj obavezno.

      Evo i Laninog recepta kad ga vec toliko pominjemo.
      http://www.coolinarika.com/recept/bakina-pita-sa-katmer-korama/
      Tu se lepo vidi kako ona samo naslaze latice.

      Избриши
  4. I ja prvi put čujem za katmer kore. Što volim kad nešto novo naučim!!!
    Ova pita stvarno dobro izgleda. Super jednostavni sastojci i sigurna sam, super ukusno:)
    Baš bih volela da probam!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jednostavni sastojci i nije komplikovano da se spremi. Ako isprobaš, javni utiske. :*

      Избриши
  5. Nesto slično sprema se na jugu Srbije, oko Lebana i Bujanovca, a zove se propeć. Samo što se kora ne gužva ovako, nego se uvija kao rolat sav taj višak i položi uz ivice tepsije. A filuje se jajima i kiselim mleko ili jajima i sirom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Cula sam za propeć ali nisam znala da je i to otvorena pita. Malo sam potražila na mreži i nema baš puno recepata za njega. Šteta. Treba te naše stare recepte sačuvati od zaborava. :)

      Избриши
  6. odlična pita. Kad prestane post isprobaću. Mi obožavamo sve , ali ova mi savršeno izgleda .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Sanja!
      Kore mozes iskoristiti i za vreme posta, sem ako ne postis na vodi. Ako se napuni uprzenim sampinjonima sa prazilukom, eto posne varijante. Meni je inace omiljeno punjenje sampinjoni - luk/praziluk - kecap - origano.
      Napomenula sam u receptu, ali da ponovim. Kada pravis od ove mere koja je napisana, seci vise delova nego sto je kod mene na slikama. Javi ako isprobas. :*

      Избриши

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails