Странице

недеља, 7. децембар 2014.

Tri leće (Tres leches)

Veliki pozdrav svim čitaocima bloga!

Iako sam ponovo pravila dužu pauzu, blog je živeo, čitan je i hvala svima od srca na tome. Izvinjavam se što nisam blagovremeno odgovorila svima, koji su ostavljali komentare.

Ne bih vam oduzimala vreme i pisala o razlozima pauze, sada sam tu. :)

Pauzu prekidam jednom zanimljivom poslasticom, kolačem Tri leće, za koji nisam do skoro čula, niti sam ga probala negde. Moram da priznam da je ovo bio i svojevrstan izazov, napraviti kolač koji je prijateljica mnogo hvalila, a ona ga je probala na raznim mestima, a najčešće u poslastičarnicama.

Kolač je latinoamerički, preveden, Tri mleka. Osnova je jako slicna našem kohu, ali se preliva sa mešavinom kondenzovanog nezaslađenog, kondenzovanog zaslađenog mleka i slatke pavlake. Odozgo ide ili ulupana pavlaka ili karamel.
Odlučila sam se za karamel varijantu, jer je to ona koju su prisvojili poslastičari sa krajnjeg juga Srbije i oni iz Crne Gore. Negde usput, kolač je postao albanska tvorevina i karakteristika njihovih poslastičarnica.

Tražeći recept, videh kod Aliki da je popularan i u Grčkoj, a što se recepata tiče, oni variraju, mada, verujem da su svi dobri. U Crnoj Gori se može kupiti i mešavina aromatizovanog brašna za ovaj kolač, kao i gotov karamel. Cena mu je mana, u Srbiji se uopšte ne nalazi, ali sudeći po tome kako su moji degustatori bili zadovoljni, ovo bi trebalo da bude maltene kao original, s tim što kažu da je moj karamel još bolji nego onaj na "originalnom" kolaču.


Pošto zaliv za kolač kaže da treba evaporisanog mleka, zaslađenog kondenzovanog i slatke pavlake, prvo sam pravila mleko za zaliv.

Evaporisano, odnosno nezaslađeno kondenzovano, dobija se običnim ukuvavanjem punomasnog mleka. Možda nisam dobila pravo evaporisano, ali sam ga ipak dovoljno koncentrovala da kažem da imam potrebno.

Kondenzovano zaslađeno sam pravila isto od punomasnog mleka, a po receptu sa bloga Mamina jela.
Nisam imala bombonski sirup, pa je mleko malo ređe, ali ništa nije smetalo. Malo sam ga duže kuvala, ali mislim da sve zavisi i kako se podesi jačina ringle. Recept citiram, kao što ću i recept za karamel. U naslovu imate link ka originalu.

Kondenzovano zaslađeno mleko

Sastojci
1 l. punomasnog mleka
500 g. šećera
50 g. glukoza sirupa
1 kašika ekstrakta vanile

Priprema


Sve sastojke sjediniti i kuvati na srednjoj temperaturi 1 sat i 15 minuta. Recept je steljiosa Parliarosa, najcenjenijeg šefa poslastišara Grčke. On kaže da se kuva 1 sat, ja sam se bojala da je malo vremena i da neće imati potrebnu gustinu pa sam kuvala još tih 15 minuta i rezultat mi je savršen, istg je ukusa i gustine je kao Nestle kondenzovano mleko koje kupujem samo nešto tamnije. Dok je vrelo činiće se da je retko, kada se ohladi imaće potrebnu gustinu.

Dobila sam oko 700ml kondenzovanog mleka.

Dalje, trebao mi je karamel, pa sam opet iskoristila recept od Aliki, blog mamina jela. Ona takođe ima Tri leće kolač, mada nisam iskoristila njenu osnovu, htela sam da izbegnem dodatne masnoće u testu.





Dulce de leche (karamel)

Sastojci
200 g. šećera
2 kašike vode
200 ml. slatke pavlake
20 g. maslaca
na vrh noža soli

Priprema

Šećer i vodu zagrevati na umerenoj temperaturi dok se šećer skroz ne istopi i postane karamelizovan. Ovo je jako važno, da ne dodajete druge sastojke dok šećer ne postane crvenkasto staklast i bez grudvica.
Skloniti sa vatre i dodati maslac. Izmešati, vratiti na vatru i dodati vrelu slatku pavlaku i malo soli. Dobro izmešajte i otavite da se krčka na umerenoj temperaturi oko 5 minuta.
Gustina i boja karamela zavisiće od dužine kuvanja i temperature na kojoj se kuva. . Ako kuvamo duže dobiće se gušći i tamniji karamel.

Nisam merila, ali Aliki kaže da se dobije oko 300g karamela, što je dovoljno za premazivanje kolača, pa još malo i ostane. Karamel ostavite na sobnoj temperaturi, imaće teksturu džema i vrlo se lako maže.

Za patispanj sam koristila ovaj recept, pa sam ga malo izmenila, po nekoj svojoj logici i prilagodila količine veličini svog pleha.
Konačno, sledi i kompletan recept. :)

Kolač Tri leće

Potrebno za patišpanj:

  • 4 jaja S klase
  • 5 kašika brašna (100g)
  • 2 kašike pšeničnog griza (30g)
  • 1 kašičica praška za pecivo (6g)
  • 2 kašike hladne vode
  • 1 kesica vanil šećera
  • mali prstohvat soli
  • 100g šećera
  • 1,5 kašičica ekstrakta vanile
Priprema: 

Prosejati brašno, dodati griz, prašak za pecivo i kesicu vanil šećera.
U posebnoj posudi umutiti belanca u čvrst sneg, pa dodati dve kašike vode, umutiti i na kraju dodati šećer i sve dobro izmutiti u čvrst šne.
U drugoj posudi umutiti žumanca sa ekstraktom vanile, da malo zapene, pa dodati u šne od belanaca i kratko izmešati mikserom na najmanjoj brzini.

Praškaste sastojke dodati na kraju, postepeno, pa ih lagano umešati metlicom od miksera i posle samo još malo izmešati silikonskom špatulom da smesa ne bi pala.

Četvrtasti pleh, dimenzija 25x21cm, premazati puterom po ivicama, a dno mu postaviti papirom za pečenje, pa i papir odozgo premazati puterom.
Izliti smesu u pleh i blago je poravnati da svuda bude iste debljine. Smesa će prilično napuniti pleh, ali neće izaći tokom pečenja.

Peći patispanj u prethodno zagrejanoj rerni na 150-180°C 10-15 minuta, zavisi od vaše rerne. Gotovo je kada zarumeni i odvoji se od ivica pleha, a može se iskoristiti i test čačkalicom, ako izađe suva, gotovo je.

Pečen patišpanj izvrnuti na suvu krpu i ostaviti da se hladi dok se pravi zaliv. Pleh po potrebi oprati, jer čemo sve da vratimo posle nazad.

Zaliv:

  • 550ml punomasnog mleka
  • 350ml kondenzovanog zaslađenog mleka
  • 100ml slatke pavlake za šlag - moja kravica (nemojte zamene ili neko drugo)
Mleko sipati, najbolje u teflonski, lončić (moj je od 2l i u njemu sam pravila i kondenzovano mleko i karamel, nema zagorevanja), pa pustiti da provri i ukuva za nekih 2cm od početnog nivoa (10-15 min). Zatim sipati ostala dva mleka, izmešati i sačekati da sve zajedno provri i skloniti sa ringle.



 

Ređanje kolača:

Patišpanj izbockati čačkalicom po celoj površini. On je visok oko 3,5cm, pa možete sa obe strane da bockate, a i ne morate.
U tepsiju u kojoj se pekao, sipati manji deo zaliva, pa ubaciti patispanj da ravnija strana bude odozgo. Sada, ceo kolač ravnomerno zaliti ostatkom mleka, od ivica ka sredini, pa sve tako dok imate čime. Tepsiju prekriti alu folijom i sačekati da se ohladi do sobne temperature, pa prebaciti u frižider da se kratko ohladi.

Možete odmah staviti karamel, a možete da čekate da kolač prenoći, pa da mažete pre služenja. U prvoj varijanti, kolač će malo povući karamel u sebe, ali karamel neće biti baš lep i sjajan. U drugoj varijanti imaćete lepši izgled, ali i nedovoljno spojene ukuse karamela i natopljenog kolača, što uopšte nije problem, ali nama se više sviđa prva varijanta.
U svakom slučaju, obavezno je stajanje kolača, od bar 8h pre služenja, u frižideru.

Nadam se da će se recept svideti svim ljubiteljima ove poslastice i da više neće morati da čekaju odlazak na letovanje ili da ga skupo plaćaju u nekim poslastičarnicama, već će u njemu moći da uživaju i kod svoje kuće.

Prijatno!

P.S. teksta je možda previše, kao i obično kada sam ja u pitanju, ali izrada ne traje predugo, niti je komplikovana. :)

 

15 коментара:

  1. Divno izgleda, bas socno, a posebno mi se svidja karamel :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala secerko! Karamel se bas lako sprema, a moze se iskoristiti i za druge poslastice. :)

      Избриши
  2. gotova smesa za koru i karamel su 3.20,i kuci samo dodam jaja i slatku pavlaku tako da nije skup kolac a ekstra je

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je onda super cena. Moguce da sam ja nesto presabrala. :)
      Bas bih volela da isprobam i to brasno, recept imam, ali dok drugarica ne 'prosvercuje' iz Crne Gore, pravimo ovaj. :D

      Избриши
  3. Drago mi je da je pauza gotova :) i da ćeš nam ponovno češće ovdje biti. Kolač je super, a slike su isto tako jako lijepe !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Brankic! :*
      Potrudicu se da dolazim cesce. Mnogo sam u zaostatku i sa vasim blogovima, nisam bas uspevala da pratim.

      Избриши
  4. O divne fotkice i bas mi je drago da si se ponovo vratila :)
    Izgleda da je mnoge uhvatila ta manija odsustvovanja sa bloga. I sebe ubrajam medju iste ;)

    Pozdravi :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala draga! :*
      Sta znam, covek sevaljda prezasiti, imak je to 5 godina blogovanja, mada ima mnogih koji su duze tu od mene, pa nisu ovakvi zabusanti. U jednom periodu sam bila opravdano sprecena, a posle se sve iznalazilo nesto prece.
      Bitno je da nista ne bude na silu, nego da uzivamo u blogovanju. :)

      Избриши
  5. Čim prođe post ima da ga napravim! Gledam ga od kako je objavljen recept :D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako pravis, molim te javi utiske. S obzirom na to da je izmiksani recept, zanima me kako ce se ljudima dopasti.
      Ja sam bas nezgodno krenula da objavljujem za vreme posta, a svi pripremljeni recepti su mi mrsni ...

      Избриши
  6. Pravila! Karamel mi prvi put nije uspeo pa sam kupila gotovi. Drugi put nisam dodala šećer u patispanj jer mi je prvi put bio presladak. Oba puta sam kondenzovano mleko kupila u Veru. Moji ukućani su oduševljeni. Servirala sam sa šumskim voćem. Baš je njami!!!

    ОдговориИзбриши
  7. Pravila! Karamel mi prvi put nije uspeo pa sam kupila gotovi. Drugi put nisam dodala šećer u patispanj jer mi je prvi put bio presladak. Oba puta sam kondenzovano mleko kupila u Veru. Moji ukućani su oduševljeni. Servirala sam sa šumskim voćem. Baš je njami!!!

    ОдговориИзбриши
  8. Smesa za kolač o kome pišete proizvodi jedini na Balkanu "Joker" Kragujevac i izvozi je u sve zemlje u okruzenju i u Tursku.Može se kupiti u svim bolje snabdevenim prodavnicama zdrave hrane u Beogradu i Kragujevcu.

    ОдговориИзбриши
  9. Smesa za kolač o kome pišete proizvodi jedini na Balkanu "Joker" Kragujevac i izvozi je u sve zemlje u okruzenju i u Tursku.Može se kupiti u svim bolje snabdevenim prodavnicama zdrave hrane u Beogradu i Kragujevcu.

    ОдговориИзбриши
  10. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails